cyfrowe muzeum
obejrzyj zbiory muzealne bez wychodzenia z domu

Cyfrowe muzea

Muzeum Narodowe w Warszawie

www.mnw.art.pl

zbiory online

Figura Marii Służebnicy Świątyni
Muzeum Narodowe w Warszawie
Archeologiczno-Historyczne

Tytuł - Figura Marii Służebnicy Świątyni
Opis - Według źródeł apokryficznych (Protoewangelia Jakuba, Ewangelia Pseudo-Mateusza) rodzice ofiarowali małą Marię na służbę bożą do świątyni jerozolimskiej. Tradycja ta, rozpowszechniona przez średniowieczne utwory religijne (Vita Beate Virginis Mariae et Salvatoris rhytmica, Legenda Aurea) , została sformalizowana przez ustanowienie (1372) święta Prezentacji (Ofiarowania) Marii w Świątyni. Na potrzeby kultu wykształcił się typ wizerunku dziewczęcej Marii, za jego pomocą wyrażano szczególne nabożeństwo dla jej boskiego macierzyństwa. Najliczniejszy zespół tych przedstawień znany jest z południowych rejonów języka niemieckiego. Na Śląsku powstawały one od 4 ćwierci XV w. Figura wrocławska, podobnie jak większość rzeźbiarskich reprezentacji Marii Służebnicy, mających funkcję dewocyjną, została opracowana pełnoplastycznie i odznacza się niewielką wysokością. Powtarza także, charakterystyczny dla typu, schemat ikonograficzny. Ukazuje on stojącą, młodziutką Marię, ze złożonymi do modlitwy rękoma. Jej dziewczęcość podkreślają rysy twarzy, "płaszcz" rozpuszczonych włosów oraz wysmukłość sylwetki. Niebieską suknię ozdabiają, w partii dekoltu i mankietów, złociste promienie, a sama materia pokryta jest zazwyczaj motywem kłosa pszenicznego, od którego przedstawienia otrzymały wariantową nazwę - Marii w sukni z kłosami. Motyw ten jest ilustracją odniesienia (inspirowanego PnP 7,3) Marii do żyznej gleby, która bez zasiewu rodzi obfity plon - Chrystusa, jak również do przyrównania jej do snopa pszenicy, które daje ziarno na mąkę do sporządzania hostii. W figurze wrocławskiej zamiast motywu kłosa występuje deseń w formie liścia winnej latorośli akcentujący bezpośrednio związek macierzyństwa Marii z ofiarą eucharystyczną. Rzeźba powstała w warsztacie wrocławskim, widoczne są reminiscencje stylu Mistrza Ołtarza Zwiastowania z Jednorożcem oraz pewne pokrewieństwa w kanonie urody występującym w pracach warsztatu Mistrza Figur Lubińskich. [Małgorzata Kochanowska]
Twórca - nieznany
Źródło - kościół Św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Data - ca 1491
Prawa - Muzeum Narodowe w Warszawie
Identyfikator - Śr.256
Temat - wymiary: 70,0 technika: snycerka, polichromia tworzywo: drewno

Aby poprawnie wyświetlić pliki w formacie PDF należy pobrać wybrany PDF na komputer i następnie otworzyć go dzięki zainstalowanej przeglądarce plików Adobe Reader w wersji 10 lub wyższej.